Namn: Daniel Eriksson

Smeknamn: Dala
Ålder: 33år

Vikt: 80kg

Längd: 181cm

 

Träningsbakgrund:
Spelat fotboll 1989-2011 (Julita, Bie, KSK och återigen Julita),
Tränat konditionsidrotter (löpning, cykel, skidor) relativt seriöst sedan 2010


Idrottsmeriter:
Fotboll lag: vinnare av P16 elit med KSK 78 (1994), vinnare av Junior elit med KSK 78 (1995), vinnare av DM med KSK 78 (1996), femma i Juniorallsvenskan med KSK 78 (1996), vinnare av division 4 med KSK (2000), vinnare av division 7 med Julita (2001), vinnare av division 6 med Julita (2004), Silver i futsal-DM med Julita (2010/2011)
(inte hundra procent säker på att årtalen stämmer)


Fotboll individuellt: årets nykomling i KSK A-trupp (1997), årets spelare i KSK A-trupp (1999), årets spelare i Julita goif (2003)

 

Konditionsidrotter:

  • Sörmländsk skolmästare i höjdhopp årskurs 5 och 6
  • KK-joggen (kvartsmara) 2011: 40min 49sek (plats 28, av 258)
  • Göteborgsvarvet (halvmara) 2011: 1tim 40min 21sek (plats 4794 av 29706 män)
  • Katrineholm triathlon (sprint) 2011: 1tim 11min (plats 22 av 53)
  • Stockholm triathlon (olympisk) 2011: 2tim 40min 8sek (plats 251 av 617 män)
  • Halvklassikern 2011
    Halvvasan (45km): 3tim 30min 26sek
    Halvvättern (150km): 5tim 26min
    Vansbro Halvsim (1500m) 38min 53sek
    Lidingöloppet halvan (15km) 2011: 1tim 2min 29sek (plats 32 av 1686 män)
  • Orsa Grönklitt Ski maraton (42km) 2012: 3tim 2min 49sek (plats 23 av 180 män)

Roligaste idrottsminne:
Svårt att väja ett enda... men starka minnen är t.ex. feststämningen vid Göteborgsvarvet, Juniorallsvenskan i fotboll med KSK 78, Fotbolls-vm 94

Därför ska jag genomföra "En Svensk Klassiker":
Att det blir 2012 som jag genomför Klassikern beror framförallt på att jag strax innan min 30årsdag utlovade att jag skulle genomföra En Svensk Klassiker innan jag fyller 35år (vilket är nästa år). Min främsta drivkraft för att träna inför Klassikern är att testa mina gränser


Målsättning för "En Svensk Klassiker":
I höstas var målsättningen att genomföra "Klassikern" på mindre än 20timmar. I och med bristfällig skidträning pga snöbrist, så känns denna målsättning svår att nå. Vision att genomföra Klassikern under 20 timmar har jag dock fortfarande kvar, för att mobilisera kraft från för att genomföra tuffa träningspass. Detta mål ska jag nå innan jag fyller 40år i all fall!
Kommer jag i mål i år på under 22 timmar så är jag mycket nöjd!

 

Målsättning för Vasaloppet:
Under 7timmar 30min, topp 6000

 

Målsättning för Vätternrundan:
Under 11timmar


Målsättning för Vansbrosimningen:
Under 1timme

 

Målsättning för Lidingöloppet:
Under 2timmar 15min

 

Detta lopp ser jag mest fram emot:
Vasaloppet -har starka barndomsminnen från Vasaloppssändningarna på tv, så det ska bli fantastiskt kul att äntligen få delta själv!

 

Detta lopp fruktar jag mest:
Vätternrundan – att sitta och nöta på en hård cykelsadel i över 10 timmar tror jag kommer att kännas rätt obehagligt

 

Detta är mitt favoritträningspass:
Svårt att säga, alla pass har sin charm. Tror dock långpass en solig helgmorgon med intensiteten 70-85 procent av maxpuls är min favorit – det är skönt att bara mala på (spelar inte så stor roll om det är löpning, cykling eller skidor)

 

Detta träningspass hatar jag:
Extrema sprintpass – tycker inte om när tekniken blir bristfällig pga ambitionen att hålla så hög fart som möjligt

 

Min styrka som konditionsidrottare:

  • Lugn och avslappnad – stressar inte upp mig utan får positiv energi av individuella motionslopp
  • Min höga syreupptagningsförmåga och höga mjölksyratröskel – gör att jag kan ha relativt hög pulsbelastning under lång tid utan att krokna.
  • Envis och viljestark – ger inte upp trots att det tar emot

Min svaghet som konditionsidrottare:
Benägenhet att bli sjuk och/eller skadad när jag tränar (alltför?) intensivt, tydligen född med glaskropp. Jag har en trasslig disk i ländryggen som bidrar till att vänster baklår och vad krampar vid löpning, höger ländrygg/skinka smärtar vid skidåkning och vänster smalben domnar vid cykling. För att minimera effekten av diskproblemenså kör jag mycket bålstyrka och funktionell rörlighetsträning.

 

Så är min kosthållning:
Kan beskrivas som en vegetarisk variant av GI – är inte speciellt radikal, utan tror att man kan äta allt, men inte alltjämt eller hur mycket som helst.

 

Så får jag tid till träning i livspusslet:
Som egenföretagare har jag stor möjlighet att styra min egen tid. Eftersom jag jobbar kväll flera dagar i veckan så har jag möjlighet att träna i dagsljus på förmiddagar. Jag bokar in träningspass i kalendern, så att inte något annat får komma emellan. Oftast genomföra jag långpass på helgen och tempopass innan jag börjar jobba på vardagar. Styrkepass genomför jag på kvällen.

 

Så peppar jag mig under tuffa perioder under träning eller tävling:
Fokuserar kroppshållningen eller på den del av kroppen som för tillfället är minst ansträngd, t.ex. specifika muskler eller andningen
Inre mentala mantran såsom att "jag blir starkare av att göra det som är tufft", "snart blir det lättare"

 

Förebild inom idrotten:
Svårt att plocka fram någom enskild. André Pops för hans förmåga att skapa god stämning och Dario Cologna för hans fantastiskt fina skidteknik är två förebilder under vintersäsongen.