Blogg

2013 > 07

Huvudmålet för detta år är (och har hela tiden varit) genomförandet av en halv ironman i form av Sala Silverman 24/8.

Under maj, juni och juli har jag framförallt satsat på stor träningsmängd med relativt låg intensitet för att förbättra uthålligheten. Med
tre veckor kvar till Sala Silverman så passar det perfekt att öka intensiteten på träningen i två veckor (samtidigt som träningsmängden minskar) för att få till en formtoppning.

Målet med Österåker triathlon är att under hela tävlingen ligga kring mjölksyratröskeln, för att förbättra musklernas förmåga att hantera och transportera bort de slaggprodukter som bildas. Jag vill alltså känna mig ordentligt trött :-)

Eftersom jag inte har någon aning om vilka konkurrenter som ställer upp i tävlingen så är det inte någon ide att tänka på placering.

När det gäller sluttid så är visionen att komma i mål på under 1h30min. För att klara detta bör jag följa denna tidsplan:
- 400m siming på 12min
- växling 1 på 2min
- 27km cykling på  52min
- växling 2 på  2min
- 4,4km löpning på 20min
- Sluttid: 88min

Hoppas vi ses i Österåker!

Visa hela inlägget »

Snart är det bara en månad kvar till årets stora utmaning - Sala Silverman (Halv Ironman). Nedan kan ni läsa om vilka tankar och funderingar som deltagarna i TEAM D.E.HÄLSA (Daniel Eriksson, Hannes Persson, Klas Persson och Mange Lagerbäck) har inför loppet.

1. Varför ska du genomföra en Halv Ironman?

Daniel: Efter att ha genomfört Halvklassikern 2011 och En Svensk Klassiker 2012 så är en Halv Ironman 2013 en bra utmaning på vägen mot det ultimata testet -  IRONMAN (2014 eller 2015?). Konkreta tävlingsmål är en utmäkt strategi för att motivera sig till regelbunden träning året runt.

Hannes: Bra fråga… Det är kittlande att hålla på så länge. Triathlon känns kul därför att man måste vara så mångsidig

Klas: Jag vill ha ett mål med min träning. Kul ned ny utmaning då jag klarare av klassikern förra året. Drivkraften är att nå nya mål i och med Silvermannen.

Mange: För att jag vill testa på ngt riktigt jobbigt. Det är lättare att motivera min träning med ett mål.

2. Målsättning för loppet?

Daniel: Viktigast är helt klart att jag tar mig i mål överhuvudtaget! Lyckas jag hålla mig frisk och hålla i träningen sista månaden och att väderförutsättningarna på tävlingsdagen är bra samt att jag slipper teknikstrul så känns under 5:30 som ett realistiskt och utmanande mål.

Hannes: Målsättningen är att klara det under 5 timmar, samt att hänga med de andra i teamet.


Klas: Min målsättning är att klara av loppet under 6h. Förhoppningen är att inte bli allt för dålig efteråt.

Mange: Under 6h, att verkligen ge allt.

3. Hur har du bedrivit träningen hittills?

Daniel:
Under vintern framförallt skidåkning. I mars kom jag igång med löpningen (efter 6mån skadeuppehåll) och från maj har jag satt igång med cykling (då vägarna blivit rena från grus). I grenspecifik träning så har jag i år kommit upp i drygt 50mil cykling (22h 30min), 46mil löpning (43h) och 4,5km simning (2h 30min) framförallt i lugnt tempo för att bygga upp uthållighet. Ja jag vet, borde simma mer!

Hannes: Ja har försökt lära mig crawla. Jag har genomfört tre cykelpass och sprungit ca 30 mil hittills i år. 

Klas: Har (som vanligt) inte tränat tillräckligt. Har mest nött cykling eftersom jag har köpt mig en ny pärla. Hittills har det blivit minimalt med simning och kanske 10mil löpning i sommar. Alldeles för lite! Cykelmätaren står för tillfället på ca 60 mil.

Mange: 1 simpass i veckan, 2 cykelpass, 1 löppass. samt gym.

4. Hur kommer du att lägga upp träningen sista månaden?

Daniel: Nu kommer jag successivt att dra ner på träningsmängden och istället öka intensiteten på passen för att få till en formtoppning. Jag kommer att delta i Österåker Triathlon (sprint) 2/8 och ICA Maxi Triathlon (sprint) 8/8 för att uppnå riktigt högintensiv tävlingslik träning. Sista två veckorna kommer jag att minska träningsmängden radikalt för att ge kroppen chans till "superkompensation" (formtoppning) samt minska risken för sjukdom/skada.

Hannes: Ja har aldrig gjort en triathlon förut, så planen är att tävla mig i form. Ja tänkte åtminstone köra en kortare tävling, helst två innan Sala.


Klas: Formtoppning! Vårens tänkta träningsmängd har runnit ut i sanden av olika anledningar, så en regelrätt formtoppning får det bli.

Mange: Fortsätta som tidigare.

5. Din svaghet som triathlet?

Daniel: Av delmomenten i triathlon så har jag definitivt lägst kapacitet i simningen (antagligen därför som jag inte tycker om att träna simning). Jag lyckas inte få till andningen när jag ska crawla utan får ganska omgående andnöd. Blir till att växla mellan crawl och bröstsim på tävlingsdagen. Sen har jag också svårt att hålla högt tempo på cykel utan att dra på mig mjölksyra.

Hannes: Min orutin, ja har ingen aning hur kroppen reagerar på grenbytena eller hur jag ska bete mig i växlingarna. Om det är någon som springer i cykelskor eller simmar med hjälm så är det jag :-)

Klas: Simningen helt klart. Lite orolig för hur jag pallar med att löpa 21km efter 90km cykel. Tror det kommer vara tungt! Osäker på hur stark jag egentligen är efter 4-5-6 h hårt jobb. Där kan det bli tufft.

Mange: Halvbra på samtliga grenar.


6. Din stryka som triathlet?

Daniel: Jag har störst kapacitet i löpningen, framförallt tack vara hög mjölksyratröskel (kan hålla relativt hög belastning utan att benen stumnar). Har också nytta av min avslappnade inställning, vilket medför att jag höjer mig när det blir tävling utan att bli nervös. DET ÄR KUL ATT TÄVLA :-)

Hannes: Tidigare har jag mest ägnat mig åt löpning, så den delen känns naturligast. Min styrka är även att ja kan gräva djupt för att hitta krafter när det verkligen behövs. 


Klas: Tror att jag egentligen är bättre på kortare distanser, men tror att jag hålla relativt högt tempo på cykeln och har hygglig hög lägstanivå på löpningen.

Mange: Halvbra på samtliga grenar.

 

Visa hela inlägget »