Blogg

2013 > 05

Med en vecka kvar till Göteborgsvarvet (GV) är det för sent att göra underverk med den fysiska formen, utan uppladdningen handlar om trappa ner mängden på träningen medan intensiteten bibehålls samt tanka mental energi. Detta för att lördag 18/5 kl 13:03 ha så pigga och spänstiga ben som möjligt!

 

Efter mycket skidåkning och tråkig rehab under vintern så har jag sedan början av mars successivt kunnat ökat mängden och kvaliteten löpträningen. Efter Vasaloppet så har jag på 10 veckor totalt genomfört 24st löpträningspass, på ungefär 17 timmar och tagit mig ca 19mil framåt. Uthålligheten ligger således på en acceptabel nivå, medan fartkänslan i ben och hjärta/lungor inte riktigt är på samma nivå.

 

Jag har springit GV tre gånger tidigare, med följande resultat
2010: 1h 53min 47sek (snitt 5:23min/km), plats 8505

2011: 1h 42min 43sek (snitt 4:45min/km), plats 4809

2012: 1h 29min 24sek (snitt 4:14min/km), plats 1475

 

Efter att förra året lyckats komma i mål på under 90minuter, så satte jag upp visionen "GV 2013 på 1h25min". Tyvärr satte krånglande hälsena och höft stopp för seriös löpträning under perioden augusti-februari, så målsättningen för året blir betydligt blygsammare. Jag kommer att starta i det målsättningstempo jag satt för den avslutande löpningen på Sala silverman triathlon i augusti - 4:30min/km (vilket skulle innebära att jag tar mig i mål på tiden 1h 34min 56sek), sen kommer jag eventuellt att öka tempot under loppet om kroppen känns pigg.

 

Fokus under sista veckan fram till GV kommer att ligga på fartträning med vilodag varannan dag, så att jag ska vara riktigt pigg 18/5 :-)

 

Lördag 11/5:
5km lätt morgonjogg (5:30min/km) + 10km lätt distanslöpning på eftermiddagen (5:30min/km). Väljer att dela upp sista långpasset innan GV för att inte utsätta mitt höger knä och vänster höft för alltför stor belastning eftersom de börjar ge svaga smärtsignaler

 

Söndag 12/5:

VILA från träning

 

Måndag 13/5:

2km uppvärmning, 5 x 1000 meter (4:00 min/km), 1km nedvarvning.  Tempopass i överfart för att aktivera snabba muskelfibrer + Styrketräning av sätesmuskulatur och bål.  Aktivering av stabiliserande muskler så att hållningen ska bli bra under GV

 

Tisdag 14/5:

VILA från träning

 

Onsdag 15/5:

2km uppvärmning, 3km i Halvmaratonfart (4:30min/km), 1km nedvarvning.  Tempopass i den hastighet jag satser på att hålla under den avslutande löpningen på Sala Silverman triathlon i augusti. Kommer därför att starta i detta tempo på GV, för att eventuellt öka tempot efterhand under loppet om kroppen känns pigg.

 

Torsdag 16/5

VILA från träning

 

Fredag 17/5

VILA från träning

13:00 Avresa mot Göteborg
16:00 Incheckning på Gotia Tower

18:00 Hämta nummerlapp och besöka mässhallen i Frölundaborg

20:00 Middag

23:00 Läggdags

 

Lördag 18/5

08:30 Uppstigning

09:00 Frukost

13:03 Start av GÖTEBORGSVARVET (startled 2)

 

 

Visa hela inlägget »