Blogg

2013 > 01

Första träffen i november på utbildningen till certifierad PT innehöll följande delmoment:

  • Teoretisk bakgrund till funktionell träning - anatomi och fysiologi
  • Testmetodik - hållning, stabilitet, rörlighet och balans
  • Testgenomförande - grundläggande funktionell analys
  • Rörlighetsträning - stretching
  • Praktisk styrketräning - mage, säte, lår och vader

Nu är det  återigen dags att bege sig till Linköping för nästa omgång i PT-utbildningen. Denna gång kommer vi att gå igenom följande delmoment:

  • Konditionslära
  • Praktisk stabilitetsträning med boll
  • Praktisk styrketräning - rygg, bröst, armar och axlar
  • Instruktörskunskap
  • Programdesign
Visa hela inlägget »

Här kommer presentation av de fem försökspersoner som kostnadsfritt kommer att få nyttja mina kuskaper under det halvår som jag läser till Personlig Tränare. Under våren kommer ni att få följa mina adepters resa mot sina mål.

 

Joakim Nyman (skadehantering)

Syfte, önskemål och mål med att anlita en personlig tränare (VAD och VARFÖR)? "Jag har fortfarande problem med ryggen (pga krånglande diskar) trots att jag fått hjälp av kiropraktorn , och måste nu ta tag i detta här på allvar. Jag har tidigare i perioder tränat, men vill nu verkligen bygga upp kroppen från grunden."

 

Anne-Christine Gustafsson (60+)

Syfte och önskemål med att anlita en personlig tränare (VAD och VARFÖR)? "För att förbättra konditionen och bli rörligare och smidigare, starkare. Samtidigt se till att jag går ner ytterligare 6-8 kg. Jag vill sänka mitt BMI till under 25 och framför allt hålla det och inte gå upp i vikt igen."

Slutmål och delmål (VAD och NÄR)? "Genomföra Tjejklassikern under 2013 och sedan förbättra tiden under 2014. Jag måste ha press på mig för att fortsätta att hålla igång och inte gå upp det jag nu har gått ner i vikt. Så klassikern är bara ett delmål i ett längre perspektiv med sundare livsstil och vanor"

 

Maria Bertilsson (förbränning)
Syfte, önskemål och mål med att anlita en personlig tränare (VAD och VARFÖR)? "Jag skulle vilja lägga upp träning så att jag klarar att ta en tjejklassiker 2014. Det är något som jag vet att jag skulle klara av men på vägen behöver jag hjälp och någon som peppar mig för att komma dit. Har även små delmål på vägen att jogga 5 km på vårruset. Eftersom jag är överviktig så vill jag ju även öka förbränningen."

 

Sara Thuresson (efter graviditet)

Syfte och önskemål med att anlita en personlig tränare (VAD och VARFÖR)? "Gå ner alla gravidkilon och få ordning på kroppen igen, speciellt magen. Varför..... för jag mår dåligt över det."

Slutmål och delmål (VAD och NÄR)? "Gå ner till vikten jag hade innan första graviditeten, till sommaren."

 

Josefin Thuresson (prestation)

Syfte och önskemål med att anlita en personlig tränare (VAD och VARFÖR)? "Få professionell hjälp att lägga upp träning för bättre resultat. Få hjälp att genomföra träning även då tid och ork tycks vara en bristvara."

Slutmål och delmål (VAD och NÄR)? "Kunna springa 5 km på under 20 minuter. Kunna springa 10 km på under 45 minuter, och så småningom ned mot 40 minuter. De första två målen vill jag uppnå till sommaren."

 

Visa hela inlägget »