Blogg

2011 > 09

I och med att jag sprungit i mål på Lidingöloppet 15km så är Halvklassikern 2011 avklarad. Bibehållen form från sensommarens formtoppning samt strålande förutsättningar genom klarblå himmel, gassande solsken och ca 15grader i luften bidrog till att banan runt Lidingö kändes relativt lättlöpt. Detta trots att jag de senaste två veckorna hindrats i min löpträning pga en överansträngning i underbenet, som uppkom då jag överambitiös under ett löppass i terräng höll för hög fart i nedförsbackarna.

 

När jag tittar i backspegeln och summerar Halvklassikern så framstår Vansbro halvism 1,5km (genomfört på ca 39min) som det fysiskt lindrigaste loppet eftersom det tidsmässigt inte handlar om speciellt lång tid kroppen belastas. Dessutom hade jag för dålig teknik för att kunna ta i mer.

 

Lidingöloppet 15km (genomfört på ca 1h 3min) var det lopp som var näst lättast att genomföra, pga av att jag är bäst tränad i löpning. Dessutom verkar det som vi slapp de värsta uppförsbackarna från 30km-banan.

 

Halvvasan 45km (genomfört på ca 3h 30min) var det lopp som var näst jobbigast, beroende på min bristande erfarenhet av stakåkning. I mål kändes armarna som spagetti.

 

Det allra jobbigaste loppet var helt klar Halvvättern 150km (genomfört på ca 5h 30min), framförallt beroende på att kroppen är i gång under så pass lång tid. Det var enda loppet som jag inte direkt efteråt kände sug efter att åka den dubbla sträckan.

 

Totalt tog det knappt 11timmar för mig att ta mig de 211,5 km som Halvklassikern innebär. Nu är det dags att börja ladda och träna inför en "riktig" Svensk klassiker 2012. Målet är att ta mig i mål på under 20 timmar, vilket innebär:

  • Vasaloppet på ca 6 timmar,
  • Vätternrundan på ca 10 timmar,
  • Vansbrosimmet på ca 1timme
  • Lidingöloppet på ca 2 timmar

Då har jag 1 timme tillgodo för att klara målet.

 

Första månaderna innan snön dyker upp kommer träningen att bedrivas med låg intensitet under längre tid för att vänja vid att hålla igång. Träningen kommer inte att vara särskilt specifik utan kommer att bedrivas i olika typer av former.

Visa hela inlägget »

Jag har tagit mig tid för att sammanställa mina idrottsliga "meriter" inom individuell idrott, detta för att inte alla mina resultat skall blekna bort i någon byrålåda samt för att se min fysiska utveckling samt sätta mål för framtiden. De resultat jag är mest nöjd med är

  • KK-joggen 2011, då jag slog personligt rekord med över 3 minuter från föregående år
  • Stockholm triathlon, då jag hade 25 bästa tid totalt på löpmomentet

Båda dessa resultat är en konsekvens av tålmodig träning av löpteknik och farttränning.

 

Löpning

Göteborgsvarvet (halvmara 21097,5 meter)

2010: 1tim 53min 47sek (plats 8505)

2011: 1tim 40min 21sek (plats 4794)

2012: mål under 1tim 30min

2013 mål under 1tim 25min

KK-joggen (kvartsmara 1049 meter)

2007: 44min 50sek (plats 44, av 214)

2009: 45min 44sek (plats 71, av 254)

2010: 43min 52sek (plats 42, av 243)

2011: 40min 49sek (plats 28, av 258)

2012: mål under 40 min

2013: mål under 38min

Lidingöloppet

2011: 1h 2min 29sek (plats 32 av 1686 män)

2012: mål Lidingöloppet 30km under 2tim 15min

Stockholm marathon

2012: mål  under 3tim 10min

2013: mål under 3tim


Triathlon

Katrineholm triathlon
(sprintdistans 400m simning, 20km cykling, 5km löpning)

2010: 1tim 12min ?sek

2011: 1tim 11min ?sek (plats 22 av 53)

1012: mål under 1tim 10min

Stockholm AXA triathlon
(olympiskdistans 1500m siming 38km cykling, 10km löpning)

2011: 2tim 40min 8sek (plats 251 av 617)

2012: mål under 2tim 30min

 

Skidåkning

Halvvasan (45km)

2011: 3tim 30min 26sek

2012: mål Vasaloppet 90km under 6tim

 

Cykling

Halvvättern (150km)

2011: 5tim 26min

2012: mål Vätternrundan 300km under 11tim

 

Simning

Vansbro halvsim (1500 meter)

2011: 38min 53sek

2012: mål Vansbrosimningen 3000m under 60min

Visa hela inlägget »