Blogg

2011 > 08

Axa Stockholm triathlon blev en jättesuccé då jag kom i mål 40minuter snabbare än min målsättning och hade 24:e bästa tid totalt på löpningen!  Jag som 24 timmar innan start inte ens var säker på att jag skulle ställa upp i tävlingen...

 

Efter att ha velat fram och tillbaka de senaste dagarna huruvida jag skulle ställa upp i Axa Stockholm triathlon så bestämde jag mig ca 20 timmar innan loppets start för att bege mig upp till vår huvudstad för att tävla. Anledningen till att jag tvekade till att ställa upp i tävlingen var att jag kände att jag skulle behöva helgen på mig för jobb- och studieförberedelser för kommande vecka samt att det kändes bökigt och krångligt att få med cykeln på tåget och till hotellet.

 

Dagen innan loppet blev dock tävlingssuget så stort att jag lyckades övertyga den bekväma delen av min personlighet att jag skulle ångra mig om jag inte genomförde tävlingen, eftersom jag tränat hela sommaren inför loppet (cykling och löpning alltså, inte simning - vilket skulle visa sig senare under loppet).

 

Med mig på resan fick jag två av mina största supportrar och tillika serviceteam (som fotodokumenterade och höll koll på bagage under tävlingen), mamma och pappa. Tur att vi övat på att leva tätt ihop, eftersom hotellrummet inte var stort mer än 20 kvm.

 

Eftersom jag genomfört de senaste två motionsloppen (Katrineholm triathlon och KK-joggen) i hällregn och gråmulen himmel, så var det en glad överraskning som mötte mig när jag kl 6.30 på tävlingsdagen satte mig ner för att inta hotellfrukost. Klarblå himmel och strålande solsken! Även om jag inte tycker att min tävlingsprestation påverkas så mycket av väderförhållandena, så är det betydligt roligare att tävla när solen skiner.

 

Målsättningen för loppet var att ta mig i mål på en tid under 3tim 20min, genom att simma 1500meter på 45min, cykla 40km på 1h 40min, springa 10km på 50min samt använda 5min för att växla mellan simning/cykling och cykling/löpning. Jag vågade inte sätta målet högre eftersom jag inte tidigare genomfört så lång distans i triathlon (framförallt inte cyklat eller simmat efter att ha simmat så pass långt).

 

Eftersom jag inte kommit till skott med simträning så bestämde jag mig för att starta längre bak i ledet för att slippa trängas och bli omsimmad av så många. Jag växlade simsätt mellan bröstsim (80%) och crawl (20%). Hade jag varit en bättre simmare så hade det varit riktigt trevligt att ta sig fram mellan de solreflekterande vågorna i Djurgårdsbrunnsviken. Tror dock att jag var bland de långsammaste 100 i simmomentet.

 

Jag tog mig upp på land efter simningen på 37min med lätt stumma armar och ben (jag simmade således 8min snabbare än målsättningen, även om jag var 16min långsammare än den snabbaste). Växlingen tog ca 3min, efter att jag fått vända tillbaka till växlingszonen pga att jag glömde ta på mig cykelhjälmen.

 

Att cykla på avspärrade gator på Strandvägen - förbi slottet och Gamla stan - Södermälarstrand - Västerbron - Norrmälarstrand - med vändpunkt vid Stadshuset i gassande solsken var en fantastiskt härlig upplevelse. Cyklingen kändes såpass lätt att jag till och med hann med att njuta av upplevelsen.

 

Eftersom det var flera olika startgrupper med olika starttid så är det svårt att veta vilken plats jag kom på i de olika momenten (innan den officiella resultatlistan publiceras). Tror att jag kom ungefär mitt i fältet på cykelmomentet med en tid på 1h 16min och snitthastighet på 30,2km/h (24min snabbare än målsättningen, även om jag var 40min långsammare än den snabbaste). Trots att det kändes som ryggen skulle gå av när jag klev av cykeln och bytte till löpskor så gick växlingen på ca 2min.

 

Nu var det dags för min paradgren, löpningen! Trodde att benen skulle kännas stumma efter nästan 2 timmars fysisk aktivitet, men det var nästan som benen svävade fram. Löpningen utfördes på en 2,5km slinga på gärdet, så det var en enorm energikick att konstant ligga i "omkörningsfilen" och springa förbi alla triathleter med stumma ben. Det var först på sista varvet som benen kändes lite stumma. Som tur var blev jag omsprungen av en person vid varvningen, som jag bestämde mig för att ta rygg på för att hålla tempo. Med en km kvar var benen lätta igen, så jag gick om och satte i en långspurt (i 3:48 min/km tempo) mål.

 

Jag lyckades under löpningen hålla ett tempo på 4:07 min/km vilket gav en löptid på 41min 3sek och en 24:e plats totalt i löpmomentet (9min snabbare än målsättningen även om jag var 8,5 min efter den snabbaste)

 

Jag är otroligt nöjd med min prestation på triathlontävlingen, både tidsmässigt och placeringsmässigt då jag slutade på plats 249 och 610 som tog sig i mål. Då gör det inte lika mycket att vi inte hann gå av tåget i Katrineholm på vägen hem, utan fick åka till Hallsberg för att byta till ett tåg tillbaka till Katrineholm (även om jag då var mer irriterad än jag varit på ungefär 5år - fysisk trötthet, sömnbrist och att inte duschat efter triathlontävlingen var ingen bra kombination med SJ). Idag är det dock redan en rolig händelse som jag kan skratta gott åt :-)

 

Nu blir det en vecka med lättare träning innan det är dags för specialträning inför Halva Lidingöloppet (15km), vilket innebär den avslutande tävlingen av Halvklassikern. Målet är en tid under 1h 10min, vilket innebär ett snittempo på 4:30min/km

Visa hela inlägget »

Jag kan inte vara annat än helnöjd med min prestation på KK-joggens kvartsmara (10549 meter). Jag lyckades knäcka mitt personliga rekord på banan med 3min 3sek!

 

När jag i maj påbörjade min specialträning inför detta lopp hade jag som målsättning att komma i mål på en tid under 42 minuter (och under träningsperioden genomförde jag min fartträning i tempot 3:50 min/km för att lära kroppen att hålla ett bättre tempo än vad som skulle krävas under loppet).

 

När jag stod på startlinjen var jag tveksam till om jag skulle klara 42 min eftersom tempot känts väldigt tufft under träning samt att benen fortfarande kändes tunga efter triathlontävlingen två dagar tidigare. Dessutom gjorde inte ösregnet, haglet och åskvädret förutsättningarna bättre. Jag bestämde mig då för att jag skulle vara nöjd om jag klarade mig under 43min.

 

När startskottet slutligen ljöd (efter sju min väntan i hällregn/hagelskur/åska) kändes benen plötsligt som spänstiga fjädrar samtidigt som andningen kändes lugn trots högre tempo än planerat (det är fantastiskt vilken effekt adrenalinutsöndringen har på kroppen under tävling). Eftersom kroppen kändes så lätt så bestämde jag mig efter 1km löpning att öka tempot ytterligare för att testa hur länge det skulle hålla.

 

Det var en härlig känsla att i spöregn successivt springa förbi löpare efter löpare utan minsta antydan till mjölksyra, trots att jag höll högre tempo än jag vanligtvis klarar av. Självklart bidrog alla hejarrop från publiken till den ökade energinivån.

 

I mål stannade klockan på 40min 48sek (snitthastighet 3:52) och plats 28 - Jag hade slagit personligt rekord med 3min 3sek!

 

Hemligheten bakom denna fantastiska utveckling är att jag under vår och sommar haft stort fokus på löpteknik och fartträning. Mitt löpsteg har blivit oerhört mycket lättare och mer ekonomiskt. Det finns således väldigt mycket att vinna på att träna sig till ett bättre löpsteg.

 

Nästa motionslopp för mig är Axa Stockholm triathlon 21/8, där jag skall ställa upp i Olympisk distans (1500m simning, 40km cykling, 10km löpning). Målet är att klara distansen på 3h 20min.

Visa hela inlägget »

Ikväll (9/8) kl 19.15 är det dags för KK-joggens kvartsmara (10500 meter). Målet detta år är att slå mitt personligt rekord från förra året på 43min 52sek, gärna på en tid under 43min. Det innebär att jag behöver hålla en kilometertid på 4min 5sek. Tur att jag har min kära Garmin 305 (pulsklocka med gps) på armen som kan ge mig feedback på hur jag ligger till.

 

Idag känns benen något piggare än de gjorde igår (dagen efter Triathlon och fotbollsmatch). Fyllde på ordentligt med ny energi under gårdagen samt körde ett rörlighetspass (med MAQ-övningar) på kvällen, vilket troligtvis var ett lyckat drag.

 

Idag försöker jag vila så mycket som möjligt, vilket passar alldeles utmärkt eftersom jag behöver ordna med praktiska detaljar inför torsdagen, då jag skall synas på torget tillsammans med övriga aktörer inom friskvårdsbranschen. I morgon skall jag åka till Nyköping för att hämta  konferansbord + stolar, partytält samt balansbollar och mattor. Det är fullt upp för närvarande, så att allt är klart vecka 35, då start av hälsokurs och gruppträning sker.

 

Hoppas vi ses ikväll, stödet från åskådarna är guld värt!

Visa hela inlägget »

Vädergudarna var verkligen inte med arrangörerna under Katrineholmsveckans första dag. Efter mer eller mindre heldagsregn såg det dock ut som himlen skulle skina upp lagom till tävlingsstart av triathlon, men när första deltagare tog sig upp ur vattnet efter simmomentet kom ytterligare ett rejält skyfall från ovan. Trots detta var energinivån hög hos såväl deltagare som publik, vilket gjorde tävlingen till en folkfest även detta år!

 

Mitt mål för för triathlontävligen var att slå förra årets tid på 1h 12min, gärna under 1:10. Tyvärr försämrades förutsättningarna för att klara denna målsättning av att flera spelare i Julita goif uppvisade förkylningssymptom inför matchen mot Kvicksund. Jag fick därför värma upp inför triathlon med att spela 50min av fotbollsmatchen, som avslutades 2,5 timme innan triathlontävlingen. Jag genomförde således en "fyrlathon" under dagen. Det var nog inte många som var lika väl uppvärmda som jag inför start, men fotbollen skulle komma att göra sig påmind under såväl cyklingen som löpningen.

 

Simningen gick bättre än väntat och efter att ha mixat mellan crawl och bröstsim, så växlade jag från 400meter simning tilll cykling efter 8min 27sek.

 

Cyklingen kändes tyngre än väntat, då tunga ben, blött underlag och kraftig vind tuffade till förutsättningarna. Under varv två (av fyra) började jag se suddigt, så jag fick sakta ner på tempot och tappade några placeringar. Jag växlade från 20km cykling till löpning efter 47min 33sek, vilket gav en cykeltid på 39min 3sek och snitthastighet på 30,2km/h.

 

Löpningen kändes riktigtigt bra. Det märktes att jag tränat på att löpa efter att ha cyklat, och det tog inte alls lång tid innan löpsteget kändes hyfsat naturligt. Under löpningen lyckades jag springa förbi några deltagare som tog sig fram med betydligt stummare ben. Under varv 1 fick jag lite känning av mjölksyra och under varv 2 började jag känna av tomma energiförråd, så jag är rätt nöjd allt som allt med att springa 5km på 23min 46sek med snitthastighet 4:25min/km, vilket gav en sluttiden på 1h 11min 19sek (ca 1min snabbare än förra året). Det blev plats 22 totalt av 75 deltagare och plats 21 av 53 manliga deltagande.

 

Nästa år skall jag se till att att putsa min tid ytterligare (och komma under 1:10) genom att lära mig crawla ordentligt och inte spela fotboll innan.

 

Nu blir det till att fylla på ordenligt med energi samt total vila under måndag och tisdag för att komma så pigg som möjligt till KK-joggen, då jag skall försöka komma i mål på under 43min. Sen är det dags för Olympisk distans i triathlon (1500m simning, 40km cykling och 10km löpning) i Stockholm 27/8.

 

Det är kul att röra på sig!

Visa hela inlägget »

Ikväll (7/8) kl 18:00 är det dags för andra upplagan av Katrineholm triathlon. Förra året var en fullständig succé (även om vissa "partypoopers" fokuserade allt för mycket på några missar i arrangemanget) med strålande solsken, entusiastisk publik och 80 deltagare med varierande fysisk kapacitet. Vädergudarna verkar inte vara på samma fantastiska humör detta år, men förhoppningsvis lockar evenemanget trots detta fler såväl deltagare som åskådare.

 

Formen känns riktigt bra. Har under sommaren tränat några gånger att växla till löpning efter att ha cykling några mil innan, för att undvika stumma lår (något som chockade mig vid förra årets tävling). Jag har två gånger under sommaren kört 30km cykling följt av 8km löpning och för en vecka sedan körde jag ett pass på 51km cykling och 10km löpning, så låren borde klara växlingen hyfsat bra idag (om jag inte cyklar på i alltför högt tempo). Tyvärr har jag inte kommit till skott med simträning, så jag kommer antagligen att växla mellan bröst och "crawl"under simmomentet.

 

Med sju timmar kvar till start har jag en sån där härlig pirrande känsla i kroppen. En nervositet som innehåller 95 procent förväntansfull entusiasm och endast 5 procent prestationsångest. Känns som jag kommer att finna en perfekt anspänningsnivå för att prestera bra på sprintdistansen 400m simning, 20km cykling och 5km löpning. Gärna på en tid under 1h 10min, för att knäcka förra årets tid på 1:12.

 

Nu ska jag ladda för loppet genom att fylla på med energi och vätska samt fotbollsmatch på Öljevi.

 

Hoppas vi ses ikväll!

Visa hela inlägget »