Blogg

2011 > 01

Minusgraderna har äntligen kommit tillbaka, samtidigt som solen tittar fram - utmärkta förutsättningar för att genomföra mitt första skidpass för säsongen som är längre än 20km.

 

Vid Båsenberga golfbana möttes jag av stålande sol, - 5 grader i luften samt fantastiskt välpreparerade skidspår. Blev ordentligt taggad och fick omgående bekräftat att jag valt rätt valla för dagen, genom att undvika klister. Skidspåren var hårda och frusna, men absolut inte isiga.

 

Jag hade tre fokuspunkter och syften med detta skidpass

  • lära och anpassa kroppen att arbeta under en längre kontinuerlig tidsperiod - ca 1 1/2 timme
  • Förbättra kroppens förmåga att använda fett som energikälla istället för kolhydrater - därför åt jag en mindre frukost 4 innan passet och undvek att fylla på energi under passet
  • Träna stakåkning (eftersom jag blivit tipsad om att det framförallt är stakning som gäller under Vasaloppet) - lämpligt att göra på en golfbana eftersom terrängen där är relativt flack

 

Första 7 km gick fantastiskt lätt i de snabba spåren. Sen kom den beryktade väggen, dvs när glykogenlagren (kolhydraterna) i musklerna började ta slut. Nu fick fettförbränningen börja jobba på allvar, vilket gjorde såväl armar och ben rejält stumma. Detta var väntat och gjorde inget eftersom jag inte hade någon Petter Northug som jagade mig, utan det var ju ett av målen att nå väggen. Fick sänka tempot och mala på de resterande 13 km. Gissa om jag var trött, nöjd och lycklig efter att ha genomfört detta härliga skidpass?!

 

Nu är det 5 veckor kvar tills jag ska köra Halvvasans 45 km. En veckas influensa samt en veckas slaskväder innebär att jag ligger lite efter planerat träningsupplägg. Tanken var från början att jag skulle ha genomfört ett pass på över 40 km innan tävlingen. Målet är nu istället att jag veckan innan skall ha kört ett pass på minst 35 km. Sista milen klarar jag av på ren målmedvetenhet på tävlingsdagen. Träningsupplägget för distanspassen kommande veckor kommer att vara:

  • vecka 4 - 23 km
  • vecka 5 - 27 km
  • vecka 6 - 30 km
  • vecka 7 - 33 km
  • vecka 8 - 35 km

Härligt med en vit skid-vinter! //Daniel

Visa hela inlägget »

Den vinter som varit hittills har gjort mig väldigt bortskämd med avseende på väder och underlag. Eftersom jag laddar inför den första utmaningen i Klassikerhalvan - Halvvasan - så är snö och minusgrader det ultimata klimatet. Den senaste veckans mildväder har därför krånglat till mitt träningsupplägg något, jag hade ju tänkt komma upp i träningspass på över 2,5 mils skidåkning. Mildväder med ishalka försvårar också att genomföra löppass utomhus som ersättning. Det här innebär ju en massa "giltiga" ursäkter till utebliven träning.

 

Det är vid dessa tillfällen det är viktigt att ha både plan B och C redo. Jag har för tillfället inte träningskort på något gym, eftersom jag håller på att förhandla fram bra pris både för mig själv och mina klienter. Istället har jag fått förlita mig på fotbollsträningen i Julita. Igår körde vi ett fyspass i form av cirkelträning och intervallträning med avslutande fotbollsspel, vilket gav en allsidig och tuff träning. Känner av lite härlig träningsvärk idag!

 

Nu ser det ut som jag kan gå tillbaka till plan A igen, eftersom det ser ut som det skall bli minusgrader snart igen. Då drar jag fram skidorna för att komma upp i 2,5 milspasset - jag skall ju åka 4,5 mil första mars - så det skulle vara bra att lära kroppen att hålla igång en längre tidsperiod i sträck.

 

Inom företagandet så är det full fart med förberedandet inför start av kursverksamhet. Den första kursen som drar igång är "Öka din prestationsförmåga och förbättra din hälsa" med start onsdag 26/1 kl 18.30. Det finns fortfarande ett fåtal platser kvar.

 

Jag kan förhoppningsvis inom kort presentera nya samarbetspartners inom träningsområdet, vilket kommer att vara till stor nytta för mina klienter. Håller på att skapa samarbete med en personlig tränare i Katrineholm samt med utövare av skidåkning, cykling och löpning som kan bidra med mer specialiserad kunskap inom respektive område. Mer information om detta kommer.

 

Ikväll 19/1 kl 18.30 håller jag öppen föreläsning "Varför lever jag inte som jag vill när jag vet vad jag borde göra " i min lokal på Stensättersgatan 39D. Mer information om denna finns på hemsidan.

 

Avslutningsvis vill jag uppmanan er om att ha plan B och C redo när inte allt går som du tänkt dig
// Daniel

Visa hela inlägget »

Varvar nu ner hemma efter två mycket intensiva dagar. Föreläsning 9-16 i KBT-utbildningen i Örebro både på onsdagen och torsdagen med temat beteendeanalys. Väldigt intressant att få ökad insikt och förståelse till varför människor gör som de gör i olika situationer, samt vad man kan göra för att coacha dem till mera konstruktivt beteende. Inlärning genom förstärkning är en mycket kraftfull mekanism, som kan ge såväl positiva som negativa effekter.

 

På onsdagskvällen spelade vi i Julitas fotbollslag kvartsfinal i Speceritjänst cup mot Värmbols juniorer. Fastnade i bilkö på väg från Örebro till Katrineholm pga bärgning av Långtradare. Bra läge för övning i acceptans och medveten närvaro (viktiga verktyg inom KBT) för att gilla läget - det är bara att slappna av, det lönar sig inte att stressa upp. Kom 25 minuter sent till samlingen, men helskinnad.

 

Matchen vann vi med 6-3 efter att ha vänt 1-3 underläge i andra halvlek - tyder på både stark moral och fysik i laget. Härlig känsla i kroppen efter vinst mot de ambitiösa fotbollstalangerna. Nu väntar semifinal mot KSK på fredag. Skulle inte sitta fel att knipa en finalplats i vinterns höjdpunkt på fotbollsfronten i Katrineholm!

 

Nästa vecka skall jag hålla två öppna föreläsningar med temat "varför gör jag inte som jag vill och vet att jag borde?" (under fliken aktuellt finns mer information). Känner mig väldigt inspirerad inför detta, dels efter de senaste dagarnas föreläsningar men även för att jag fått ny projektorkanon levererad hem som funkar perfekt.

 

Nu är det dags att krypa till kojs och ladda energi till morgondagen

Visa hela inlägget »

Nu är långhelgen över (jul-nyår-trettondag) och det är 15 veckor kvar till nästa röda vardag i kalendern. Låter det deppigt? Kom ihåg att det är du som väljer tolkningen - problem eller möjlighet? - du bestämmer!

 

Jag väljer att se det som en fantastisk möjlighet att skapa sunda vardagsrutiner, utan en massa frestelser omkring. Detta gäller inte bara för mig själv, utan även för mina klienter. Själv har jag inte kunnat träna ordentligt på drygt en vecka tackvare en influensa/magsjuka som dök upp på nyårsdagen, så nu vill jag komma igång.

 

Jag försökte mig på några varv i skidspåret mellan Äsköping och Fågelsta i lördags, men fick ge upp pga taskig vallning och illamående. Idag ska jag göra ett nytt försök - tror jag testa lite klister på skidorna.

 

Det är många praktiska detaljer som börjar falla på plats inför den officiella starten av föetaget D E HÄLSA:

  • Registrering är inskickad till Skatteverket och bolagsverket
  • Idag publiceras sidan www.dehälsa.se för första gången på internet. Ska bli väldigt spännande att se vilken respons detta får. Ska även försöka koppla denna till Facebook, så att jag kan ha lite nytta av det sociala nätverket.
  • Avtal med förmånliga priser till mina klienter är i dag tecknat med Actic gym i Duveholmshallen
  • Öppen inspirationsföreläsning är bokad i Lidabackegården, Julita 17/1 kl 18.30 och i min lokal på Stensättersgatan 39 i Katrineholm 19/1 kl 18.30
  • Under veckan skall avtal tecknas med bl.a. företagsbank och försäkringsbolag

På onsdag och torsdag bär det iväg till Örebro igen för fortsatt utbildning på Sverigehälsan. Det är beteendeanalys som står på schemat. Har till denna träff plöjt igenom boken "Att förstå och påverka beteendeproblem". Mycket intressant bok, som gett mig verktyg som mina klienter kommer att ha mycket nytta av.

 

Nu är det dags att valla skidorna!

Visa hela inlägget »