Bästa tänkbara förutsättningar för att slippa prestationsångest

Imorgon lördag 27/6 kl 9:00 är det start för ett av årets stora händelser i min tävlingskalender – VÄTTERN LÅNGDISTANSTRIATHLON (4km simning, 120km cykling, 30km löpning)

2011 testade jag på triathlon för första gången i form av SPRINT (400meter simning, 20km cykling, 5km löpning)i Katrineholm, 2012 genomförde jag OLYMPISK DISTANS (1,5km simning, 40km cykling, 10km löpning) och 2013 körde jag HALV IRONMAN (1,9km simning,90km cykling, 21km löpning). Nu är det dags för sista upptrappningen av triathlondistans innan jag fortsätter min resa mot att 2015 genomföra en IRONMAN (3,8km simning, 180km cykling, 42km löpning).

Jag är övertygad om nyttan att långsiktigt och successivt utsätta kroppen för allt större utmaningar. Detta för att fortsätta utvecklas utan att dra på sig skador/sjukdomar och hela tiden ha nya delmål att se fram emot. Har man bara en långsiktigt plan och ger kroppen tid till återhämtning med jämna mellanrum så kan vi utvecklas enormt. Det gäller inte bara inom idrott, utan är användbart inom alla delar av livet!

Sista veckornas uppladdning inför helgens lopp har verkligen inte varit optimala. Istället för att stressa upp mig inför start så väljer jag att sänka ambitionsnivån på prestation/resultat, genomföra loppet i kontrollerat tempo och fokusera på upplevelsen. Med ”rätt” inställning så är ju förutsättningarna optimala för att slippa prestationsångest:
- jag har aldrig genomfört en så lång triathlontävling
- jag har aldrig någonsin simmat så långt
- jag ställer upp i motionsklassen
- jag har inte rört på mig senaste två veckorna sedan Vätternrundan pga förkylning
- väderprognosen säger regn, blåst och 12 grader i luften på tävlingsdagen

Inte direkt bästa förutsättningarna för bra prestation :-)

Vi kommer att åka till Motala dagen innan loppet för att kolla in bansträckningen, gå på preeracemöte samt insupa atmosfären. Jag kommer att ladda som vanligt inför tävling (tanka fysisk och mental energi) och hoppas att kroppen reagerar på ett bra sätt vid start. Det känns som förkylningen lämnat kroppen (bara lite rethosta och heshet i kvar), men upplever jag hälsoproblem under loppet så kommer jag att avbryta. Det är inte värt att riskera hälsan för en tävling!

Jag tänker inte sätta upp någon tidsmässig målsättning för detta lopp. Skulle jag klara av att hålla samma tempo som vid Sala Silverman förra året (kortare distans och jag var i riktigt bra form) så skulle detta lopp se ut så här:
- 4km simning: 1h 30min
- Växling 1: 5min
- 120km cykling: 3h 45min
- växling 2: 3min
- 30km löpning: 2h 30min

Hade jag varit i kanonslag hade jag satsat på att genomföra loppet på åtta timmar, men denna gång är jag inte här för att prestera, utan för att uppleva :-)

 

Kommentera gärna inlägget:

Bloggarkiv