Utvärdering av Vasaloppet 2013 - hur jag 2014 ska genomföra drömloppet

Efter att 2012 ha genomfört debuten i Vasaloppet på tiden 6h 42min med placering 5751 efter att endast genomfört 23mil skidliknande träning (rullskidor, stakning på skridskor och skidåkning), så spände jag bågen inför 2013 och satta upp målet sub 6 timmer och/eller placering topp 4000 för att mobilisera kraft att träna ännu mer och hårdare.

 

Mängd- och distansträningen inför Vasaloppet 2013 gick mycket bra. Totalt kom jag upp i 55mil skidliknande träning (rullskidor och skidåkning), trots en månads träningsuppehåll under dec/jan (pga långvarig förkyldning). Seedningsloppet i Ånnaboda fyra veckor före Vasaloppet visade också att formen var mycket god, eftersom mitt resultat innebar att jag fick flytta fram från startled 7 till startled 5, endast 3min från fjärde startled.

 

Tyvärr råkade jag ut för magsjuka precis en vecka före Vasaloppet och det dröjde tills det var två dagar kvar till start innan magen kändes normal igen. Tyvärr hann inte kroppen återhämta sig tillräckligt för att kunna prestera på topp under Vasaloppet. Uthålligheten fanns men ingen explosivitet och fart.

 

Mina teamkompisar Klas Persson och Hannes Persson gjorde mycket bra instaser i spåret. Jag tappade bort dem redan i första backen, så jag har inte så stor koll på deras lopp. Hannes tog sig i mål på 6h 06min och Klas fick tiden 6h 22min. Själv är jag absolut nöjd med mitt lopp som tog 6h 59min att genomföra (placering 4978), med tanke på förutsättningarna. Däremot känner jag stor besvikelse för att jag inte fick möjlighet att prestera optimalt när träningen gått så bra.

 

I följande avsnitt kommer jag att jämföra mitt Vasalopp 2013 med det "drömlopp" som skulle innebära en tid i mål under 6 timmar och vad jag kan göra annorlunda för att lyckas uppnå målet till 2014 (förutom att hålla mig frisk)
FÖRUTSATT ATT VÄDER OCH SPÅRSTATUS TILLÅTER DET :-)

 

Sälen - Smågan (ca 12km)

Drömlopp55min
2013-lopp: 1h 03min (placering 4917)

 

Första backen är det enda negativa med Vasaloppet eftersom jag inte tycker om att trängas och vara "bufflig". I år fick jag dessutom ena skidan avtrampad i trängseln genom att någon lyckades öppna min bindning. Tog ungefär en minut att försöka böja sig ned och sätta fast foten utan att bli nedtrampad. Trots detta så var jag 10 minuter snabbare till Smågan i år än jag var 2012. För att plocka ytterligare 8 minuter skall jag satsa på föjande strategier:

  • genomföra mer explosiv träning med fokus på stakning i hög fart så att jag kan seeda mig ännu längre fram i starleden.
  • försöka hitta boende närmare Sälen (för att slippa åka buss) för att kunna köa till startfållan tidigare och komma längre fram i startgruppen.

Smågan - Mångsbodarna (ca 12km)
Drömlopp: 50min
2013-lopp: 52min (placering 5021)

 

Detta år var jag 3min långsammare än 2012 på denna etapp, mycket pga att jag tappade mina teammedlemmar redan i första backen. Genom att ha bra samarbeta så ska dessa två minuter inte vara några större problem att plocka. Dessutom ska mer högintensiv stakträning hjälpa mig att hålla hög fart och spara energi. Som det är nu så har jag för långsam stakningsteknik, vilket i längden är ganska energikrävande.

 

Mångsbodarna - Risberg (ca 11km)

Drömlopp: 40min

2013-lopp: 45min (placering 4997)

 

På denna del av banan är det mestadels utförsåkning. I år var jag 5min långsammare än 2012, framförallt beroende på att det var trögare före detta år. Genom att starta längre fram i startleden så kommer jag inte heller att behöva bromsa lika mycket för andra plogande åkare som i år.

 

Risberg - Evertsberg (ca 13km)
Drömlopp: 50min

2013-lopp: 60min (placering 5032)

 

På denna del av banan var jag 8min långsammare än under 2012, framförallt beroende på att jag totalt saknade fäste (hade dock kanonglid) och att det var nästintill omöjligt att ta sig förbi långsammare åkare pga nästan samtliga åkare kring mig saxade upp för backarna. Slakmota är annars min absoluta styrka som skdiåkare.

 

Evertsberg - Oxberg (ca 13km)

Drömlopp: 50min

2013-lopp: 1h 02min (placering 4948)

 

Mycket stakåkning under denna del av banan. Jag hade i år nästan exakt samma tid som under 2012. Det var under denna dela av banan som energibristen gav sig tillkänna på allvar för första gången. Lösningen på att plocka 12 minuter på denna etapp är mer högintensiv stakträning samt få till energipåfyllnad mellan kontrollerna även tidigt under loppet. Efter att ha varit ute i över tre timmar så är de kolhydratladdade musklerna så gott som tomma på energi, så det är viktigt att ha gott om energi tillgängligt i blodet.

 

Oxberg - Hökberg (ca 10km)

Drömlopp: 35min

2013-lopp: 47min (placering 4948)

 

5min lånsammare än 2012, framförallt beroende på att plusgraderna gjorde spåren mycket mjuka och sladdriga samt att skidorna var vallade för minusgrader. Fortfarande mycket stakåning, så lösningen på att plocka 12 minuter är densamma som vid ovanstående etapp.

 

Hökberg - Eldris (ca 10km)

Drömlopp: 45min

2013-lopp: 49min (placering 4979)

 

4min långsammare än 2012 pga att spåren blir ännu mjukare och sladdrigare ju närmare mål vi kommer. Lösningen på att plocka 4min är fortfarande mer högintensiv stakträning samt kontinuerlig energipåfyllnad under loppet (gärna var 30:e minut).

 

Eldris - Mora (ca 9km)


Drömlopp: 35min

2013-lopp: 41min (placering 4978)

 

Sista etappen var jag 2min långsammare än 2012. Mjuka och sladdriga spår med mycket skräp från tallskogen gjorde föret mycket trögt. För att plocka 6min är det framförallt viktigt att hitta motivationen att ta ut det lilla extra trots att kroppen gör ont.

 

Kommentera gärna inlägget:

Bloggarkiv