5 snabba frågor till deltagarna i TEAM D.E.HÄLSA inför Vätternrundan

Din upplevelse av Vasaloppet 2012 med tre månaders distans till loppet?


Philip Lenekrantz: Jaa... (funderar)... Har nog ändrat min åsikt helt gällande att aldrig mer köra Vasaloppet. I framtiden kan jag tänka mig att köra om jag får en ordentlig vinter och genomför loppet utan tidspress.


Klas Persson: Vasaloppet gav mig verkligen mersmak! Riktigt häftigt var det. Är det något jag saknar så är det lite stakträning! Jag är glad att jag hann anmäla mig till nästa års lopp innan platserna tog slut..


Hannes Persson: Grym upplevelse! Det är allt runt omkring som gör det så häftigt, samtidigt som det är nervöst och ångestladdat. Fick några fina mil i början av loppet då vi åkte tillsammans, det är så loppen borde vara!


Daniel Eriksson: Jag har enbart fantastiskt härliga minnen från Vasaloppsäventyret, med allt från träningslägret i Orsa och uppladdningen inför loppet till själva loppet och den euforiska känslan efter att ha genomfört kraftprovet. Ser verkligen fram emot att genomföra "Vasan" även 2013 (har tom redan kört ett träningspass på rullskidor).


Hur har formen varit och hur har träningen bedrivits senaste tre månaderna?


Philip Lenekrantz: Har dragits med hudåkommor (läkarens kommentar: "Åh fy fan!"), regnväder likt den värsta hösten ever och flytt. Dessutom har jag missbedömt hur kort tid tre månader är och hur svårt det är att bygga upp uthållighet på cykel. Cyklade en del i april men sen kom min dipp. För ca tre veckor sedan började min träning på allvar. Har sedan en vecka tillbaka försökt ta cykeln till och från jobbet (Julita-Katrineholm/Katrineholm-Julita). Har dessutom genomfört några distanspass (enligt min mening) á 3,5-5 mil. Jag tränar även fotboll två gånger i veckan (+match).


Klas Persson: Formen har varit lite upp och ned. Förkylningar och formtoppar har avlöst varann. Jag har satsat mest på att toppa formen till Göteborgsvarvet, vilket gav resultat eftersom jag gjorde PB och vann den prestigefyllda Brödrakampen. Dessvärre har cykelträningen blivit lidande.


Hannes Persson: Träningen har varit helt inriktad på löpning fram till Göteborgsvarvet. Har försökt köra ett långpass (över 15 km) och ett intervallpass i veckan. Har hittat en bra träningsgrupp som kör intervaller en gång i veckan, vilket varit kanon. Har svårt att göra intervallpass ensam. Kände mig skapligt förberedd och i bra form innan Varvet. Efter har jag känt mig sliten och legat lågt med träningen för att hitta glädje och motivation. Sista månaden har varit förstörd av förkylningar som kommit och gått.


Daniel Eriksson: Jag fick en ordentlig reaktion efter Vasaloppet med rejäl förkylning och halsont vilket gjorde att jag knappt kunde träna alls under en månad (23/3-17/4). Därefter har jag kommit igång ordentligt med mängd- och grundträning. Jag har varvat mellan cykel- och löppass för att göra mig förberedd för såväl Stockholm marathon som Vätternrundan. Jag är således mycket bra grundtränad, men inte formtoppad inför något av loppen.


Hur många mil eller timmar har du bedrivit cykelträning i år och vilket är ditt längsta pass hittills?


Philip Lenekrantz: Jag har fått ihop 58 mil i skrivandet Mitt längsta pass hittills är 3,5 mil + 3,5mil (med en paus på ca 3 timmar när jag hjälpte Dala att flytta ut från sin lokal i Katrineholm).

Klas Persson: Alldeles för lite! Mellan tummen och pekfingret... ca 40-45 mil har jag nog fått ihop. Längsta passet har varit på ca 9 mil.


Hannes Persson: Jag rivstartade vätternsatsningen med att köra motionsloppet Hisingen Runt den 20/5. Blev 114 km sittandes längst bak i en klunga. Har försöka få så många mil i benen som möjligt (och kanske framförallt i rumpan...)! Satsar på ett längre pass i veckan, gärna över 10 mil. Ofta är stressen av ett annalkande lopp den bästa motivationen. Har fått ihop ca 35mil totalt i år.


Daniel Eriksson: Enligt Vätternrundans hemsida så bör man ha cyklat 100 mil för att vara ordentligt förberedd för loppet, men jag är nöjd med att ha kommit upp i 50 mil (ca18tim) eftersom jag även genomfört 33mil löpträning (ca 30tim). Det har varit en utmaning att få till mängdträning i både cykling och löpning (inför Stockholm Marathon) utan att dra på sig skador eller sjukdom. Mitt längsta cykelpass är Ceresloppet 120km den femte maj som tog ca 4tim 30min att genomföra.


Målsättning för Vätternrundan? (Stämmer ryktet att teamet ska åka tillsammans till Hammarsundet 26km innan tävlingen börjar?)


Philip Lenekrantz: Min målsättning är att ha roligare än vad jag hade under Vasaloppet (borde vara rimligt). Hoppas också på att slippa punktering eller annat cykelhaveri. Skippar allt som har med tid att göra för att kunna njuta mer av tävlingen. Gällande detta rykte; Jag hänger på "teamet" så långt jag orkar. Finns kraften kvar de sista hundra meterna kan jag bjuda upp till spurtkamp


Klas Persson: Målet är att ta sig runt under 11 h. Jag blir besviken om vi inte klarar det. Fast det skulle vara extremt väder eller cykelhaveri som skulle sätta stopp för oss i Team D.E Hälsa. Jag hoppas att vi kan hänga ihop så länge som möjligt.

Hannes Persson: Målsättningen har hela tiden varit sub 10. Jag hoppas att TEAMET håller ihop så länge som möjligt, då jag tror vi har stor nytta av att åka i grupp. Sen vet man aldrig vad som händer på vägen med punkteringar osv.


Daniel Eriksson: Efter att inom loppet av en månad ha genomfört Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon samt ha Vätternrundan framför mig så har jag bestämt mig för att sänka ambitionsnivån något för cykelloppet. Kroppen känns för närvarande rejält sliten, så målet är framförallt att ta mig i mål! I huvudet har jag dock en vision att korsa mållinjen på mindre än 12 timmar. Jag hoppas vi kan hålla ihop teamet så länge som möjligt, eftersom jag tror det är roligare att mala på tillsammans i över tio timmar än att göra det själv J


Hur ska du toppa formen sista veckan?


Philip Lenekrantz: Har precis bytt till nya däck. Ska cykla ett kortare pass sista veckan samt spela fotbollsmatch på onsdagen. De återstående dagarna blir vilodagar innan startskottet går på fredagskvällen. Kolhydratladdning får bli segerreceptet!


Klas Persson: Toppar formen med vila samt fotbollsmatch på onsdag. Sista cykelpasset genomfördes söndagen innan loppet, 3 mil i bra tempo.


Hannes Persson: Sista dagarna handlar helt om att bli frisk från förkylningen, för att ens ha en chans att ta mig till start på fredag.


Daniel Eriksson: Sista veckan kommer framförallt att bestå av vila och energipåfyllnad (såväl fysiskt som mentalt). Har genomföra ett cykelpass med fartlekskaraktär på måndagen innan loppet för att väcka cykelmuskulaturen. Dock visade det sig att kroppen fortfarande är rejält sliten efter Stockholm marathon och benen inte var det minsta pigga. Jag ställer därför in det tänkte tempopasset på onsdag, och hoppas kolhydratladdningen sista dagarna kommer att göra underverk  :-)

Kommentera gärna inlägget:

Bloggarkiv