Utmaningen "Toppa formen mellan påsk och midsommar" startar nu!

Tävlingen startar måndag 16/4

Nu drar utmaningen "Toppa formen mellan påsk och midsommar" igång på riktigt. Ni som redan kommit igång med ifyllnad av tävlingsformulär under vecka 15 uppmanas att skicka in era formulär till info@dehalsa.se, så har ni möjlighet att få "prologbelöning". Drygt 50 personer är anmäla till utmaningen! Det finns dock fortfarande möjlighet att "väga in sig" till utmaningen under vecka 16, så tipsa dina vännner (som behöver komma igång) om det.


Mitt tävlingsformulär vecka 15

Nedan visar jag hur min vecka sett ut, vilket kan hjälpa er att fylla i era tävlingsformulär.


Kryssformulär

  måndag tisdag onsdag torsdag fredag lördag söndag
Vardagsmotion x x   x x x x
Pulshöjande aktivitet       x   x  
Regelbundna måltider x x x x x x x
Undvika "snacks" x x x x x x  
Prioritera dig själv x x   x x x x

 

Fördjupad beskrivning

 

  måndag tisdag
onsdag torsdag fredag lördag söndag
Vardagsmotion 10 000 10 000 7 500 12 500 10 000 15 500 17 000
Pulshöjande aktivitet       KB   6km jogg  
Prioritera dig själv titta på fotboll DVD Läst bok   Let´s dance tittat på fotboll DVD + läst bok
               
               


Viktigt syfte med utmaningen


 

Utmaningen "Toppa formen mellan påsk och midsommar" hjälper dig att motverka utvecklandet av välfärdssjukdomar

 

Under utmaningen kommer blogginlägg att publiceras som ska ge dig ökad kunskap om vikten att ta hand om din hälsa, vilka livsstilsfaktorer du bör sköta samt ge tips och råd hur du får förändringarna att bli bestående.
Nedan bekrivs teman för de kommande veckorna:

 

  • Vecka 16: Livsstilsfaktorer som motverkar välfärdssjukdomar
  • Vecka 17: Vardagsmotion
  • Vecka 18: Kostsammansättning, måltidsordning och portionsstorlek
  • Vecka 19: Pulshöjande aktivitet
  • Vecka 20: Sötsaker, undantagsdag och sockerberoende
  • Vecka 21: Stress och sömn

Trots att vi har det allt bättre, så mår vi inte nödvändigtvis allt bättre

I takt med industrialiseringen som påbörjades i slutet av 1700-talet har vi i västvärlden fått såväl ökad kunskap som ökad möjlighet att ta hand om vår hälsa. Trots detta är kroniska välfärdssjukdomar idag de ledande dödsorsakerna, där en rad livsstilsrelaterade faktorer är viktiga bidragande orsaker.


Välfärdssjukdomar som blivit allt vanligare pga vår livsstil

  • Hjärt-/kärlsjukdomar (högt blodtryck och högt kolesterol)
  • Stroke
  • Diabetes typ 2
  • Lungsjukdomar (Sömnapné och andra andningssjukdomar)
  • Leversjukdomar (fettlever, skrumplever)
  • Cancer (mag-, tarm-, bukspott-, bröst-, livmoder-, njur-, och prostatacancer)
  • Ledförslitning
  • Lägre livskvalitet

Livsstilsfaktorer som motverkar välfärdssjukdomar

  1. Regelbunden fysisk aktivitet
  2. Fullvärdigt näringsintag
  3. Minskad stress
  4. Hålla sin normalvikt
  5. Rökfri och begränsad alkoholkonsumtion

Kommentera gärna inlägget:

Bloggarkiv