Hur jag får TID till att TRÄNA

Ibland kan det kännas svårt att få tiden att räcka till. Veckan innehåller bara 7 dagar och varje dygn består endast av 24 timmar, oavsett hur mycket Du vill/behöver göra. En vecka har dock 168 timmar, så med hjälp av PLANERING och PRIORITERING går det att få tid till träning. I nedanstående text kommer jag att beskriva hur jag går tillväga för att få in träningspassen i mitt livspussel.

 

Planering


Mål och tidsplan

Det första jag gör är att bestämma vad jag vill uppnå och vid vilken tidpunkt jag skall ha uppnått detta.

 

Mitt mål och tidsplan:

Stockholm maraton 2/6 2012 - målgång under 3tim 15min

 

Nyckelträningspass

När jag väl vet vad jag vill uppnå och har en tidsplan är det enklare att lägga upp en plan för att nå målet. Eftersom jag har ett så pass fysiskt krävande jobb (som massör och träningsinstruktör) kan jag inte träna riktigt lika mycket och intensivt som jag skulle vilja. Utan jag får framförallt statsa på kvalitet istället för kvantitet. Det gäller att hitta nyckelträningspass som är effektiva och successivt ökar min fysiska kapacitet.

 

Mina nyckelträningspass inför Stockholm maraton 2/6 2012

  • Distanspass på 1,5-3 timmar
  • Tempopass i tävlingstempo (4:37min/km)
  • Syreupptagningspass i högt tempo
  • Funktionell styrketräning


Hitta tid till träning

När jag väl identifierat nyckelträningspass så gäller det att hitta luckor schemat för kommande vecka, där jag kan placera in träningspassen.

 

Tid för träning i min kalender som egenföretagare:

  • Jobbar eftermiddag/kväll måndagar, onsdagar och torsdagar, vilket innebär att jag har oftast har lucka i schemat på förmiddagen eller kring lunch - passar perfekt för tempopass (vilket ger mig ökad energi till resten av dagen)
  • Ledig från jobb hela lördagen - lämpligt med längre distanspass (eftersom jag då har gott om tid och
    känner mig nöjd och glad resten av dagen)
  • Slutar tidigt på tisdagar och fredagar - Syreupptagningspass eller styrketräning är bra avslutning på dagen (då det inte gör något om jag är helt slut efteråt)

Prioritering


Kartlägg var din tid tar vägen

Om du upplever att du inte har tid till träning behöver du börja med att förändra dina tankar och din inställning. Inse att du har tid - om du prioriterar ditt välbefinnande och är beredd att satsa ett par timmar i veckan. Du kan börja med att reda på vad du gör med veckans alla 168 timmar. Kanske blir du förvånad över att så mycket tid bara försvinner till ingenting:

  • Sömn
  • Arbete
  • Transport
  • Hushållssysslor
  • Familj
  • Vänner
  • Hobbyers
  • Träning
  • Nöje
  • Övrigt

Frigör tid för träning genom att prioritera

Om du upplever tidsbrist för att hinna med din träning bör du fundera på vad du kan förändra i ditt livspussel:

  • Är du beredd att avstå från TV-tittandet en eller flera kvällar?
  • Kan du delegera arbetet hemma så att du själv får mer tid?
  • Kan du minska på övertiden på jobbet, eller avsätta en halvtimme av din lunchrast till promenader?
  • Kanske kan du tänka dig att gå upp en timme tidigare för att träna på morgnarna?
  • Finns det andra praktiska lösningar som passar dig?

Imorgon publiceras del två av artikelserien - ORK till TRÄNING. Där redogör jag för strategier som ökar såväl den fysiska som mentala orken, vilket är viktiga faktorer för att få till en regelbunden träningsrutin.

Kommentera gärna inlägget:

Bloggarkiv