Prova på Kettlebellträning

Kettlebells (järnkula med hantag) är träningsredskapet som ger dig uthållighet, kondition, styrka, explosivitet, koordination, balans och fettförbränning under ett och samma träningspass. Kettlebellträning är en mycket tidseffektivt träningsform eftersom det går att kombinera styrke- och uthållighetsträning i samma övningar.

 

Kettlebell är det funktionella träningsredskapet som lämpar sig utmärkt för att träna hela rörelsekedjan och engagera flera muskelgrupper samtidigt. För att förflytta kulan krävs ett samspel mellan hjärnan och kroppens muskler samt att du arbetar med hela kroppen och inte en muskel i taget. Genom träningen bygger du upp styrka och smidighet som förbättrar din förmåga att hantera såväl din vardag som specifik idrottsprestation. Träningspassen kan skräddarsys efter personens mål och syfte med träningspasset:

  • Styrketräning: tunga vikter och få repetitioner per set
  • Uthållighetsträning: lättare vikter och fler repetitioner per set
  • Rörlighet, balans- och koordinationsträning: avancerade övningar

 

Att lära sig korrekt teknik är viktigt både för att du ska få ut maximalt av din träning och för att du inte ska riskera att skada dig. Genom att lära sig utföra de klassiska övningarna såsom "sving", "clean", "press" och "snatch" rätt, så vet man vilka muskler som aktiveras, hur bålen stabiliseras, hur handleder skyddas etc. När man väl lärt sig grunderna är det sedan lätt att utveckla sin träning åt det håll man önskar. Att träna med Kettlebells ger snabba resultat, om man tränar rätt. Det är bara fantasin som begränsar möjligheterna och variationerna.

 

Boka introduktionspass här för att lära dig kettlebellträning med korrekt teknik:

  • Söndag 27/11 kl 11-13 på Stensättersgatan 39D i Katrineholm
  • Onsdag 30/11 kl 18-20 på Stensättersgatan 39D i Katrineholm
  • Söndag 4/12 kl 11-13 i Lidabackegården i Julita
  • Onsdag 7/12 kl 18-20 i Lidabackegården i Julita

 

Kommentera gärna inlägget:

Bloggarkiv