Utbildad kettlebellinstruktör

Hur svårt kan det egentligen vara att lära sig instruera andra att träna med kettlebell? Det är väl bara att svinga järnklotet!?

 

Efter 14 timmars intensiv instruktörsutbildning hos Spartan gym i Motala har jag betydligt ödmjukare inställning de tekniska detaljerna i Kettlebellträning. Eftersom det uppstår rejäl rörelsekraft i klotet vid träning är det oerhört viktigt att lära sig korrekt teknik, såväl för att undvika skador som för att uppnå önskvärda träningsresultat.

 

Fokus under dag 1 av utbildningen var att kursdeltagarna skulle lära sig utföra de grundläggande rörelserna i Kettlebellträning med korrekt teknik. Kan man inte utföra träningen själv,  så är det svårt att lära andra träna med bra teknik.  Vi fick lära oss de klassiska kettlebellövningarna "sving", "clean", "press", "snatch" och "jerk" med såväl "soft style" som "hard style" utförande (vilket innan utbildningen var totalt okända begrepp för mig).

 

Detaljer som är viktiga att fokusera på vid kettlebellträning är:

  • Andning (anatomisk andning respektive paradoxal andning)
  • Ledvinklar (nacke, axel, armbåge, handled, rygg, höft, knä, fot)
  • Aktivera och stabilisera bålen (säte, mage, korsrygg, skuldra)
  • Handgrepp

Efter första dagens intensiva drillning i kettlebellteknik kändes inga rörelsemönster naturliga samtidigt som alla nya begrepp snurrade runt i huvudet. När jag gick och la mig på kvällen så var jag övertygad om att  "jag aldrig kommer att klara av att instruera andra i denna träningsform". På morgonen under dag 2 när vi satte igång att träna igen, så satt helt plötsligt rörelsemönstren och tekniken! Det är fantastiskt vad vårt nervsystem anpassar sig under tiden som vi vilar.

 

Dag 2 ägnades åt att instruera, iakta och korrigera varandras teknik. Vi fick lära oss fokusera på de små (men oerhört viktiga) detaljerna för att uppnå säker och effektiv träning. Dessutom fick vi kunskap för att designa och lägga upp träningspass utifrån faktorer som vikt, repetitioner, intensitet, vila och passets längd  för att uppnå specifikt mål och syfte med träningen:

  • Styrka och explosivitet
  • Fettförbräning och kondition
  • Uthållighet

Kettlebellträning är en mycket effektiv träningsform för att bygga upp kondition, uthållighet, styrka och rörlighet eftersom de flesta övningar engagerar hela kroppen och aktiverar flera muskelgrupper samtidigt.

 

Efter 14 timmars intensiv instruktörsutbildning är jag nu redo att starta upp Kettlebellträning. Inom kort kommer jag att starta såväl kettlebellgruppträning som individuella kettlebellinstruktioner i Katrineholm och Julita.

Kommentera gärna inlägget:

Bloggarkiv