Traditionellt dämpade löparskor kontra barfotalöpning

Jag skall nu försöka svara på de frågor jag fått gällande traditionellt dämpade löparskor och barfotalöpning, utifrån fakta och diskussioner under Svenska friidrottsförbundets löpträningsutbildning steg 1 som jag deltog i under helgen. De frågor jag fått är:

  • Hur viktigt är det med bra / fotriktiga skor?
  • Är barfotalöpning bättre och skonsammare för kroppen än löpning med skor?
  • Är det marknadsföring och myter att man ska ha uppbyggda skor med proneringsstöd o s v.
  • Hur foten ska landa

Jag börjar med det väldigt tråkiga svaret (och som gäller de flesta ämnen); det finns inget allmängiltigt råd som passar alla. Utan det beror på individuella förutsättningar samt syfte och mål med träningen.

 

Dämpade skor som passar dina fötter

Huruvida det är marknadsföringsknep eller inte med pronationskil, uppbyggnad mm i de traditonellt dämpade löparskorna finns inte något enhetligt svar på. Många löpare har säkerligen inte något behov av dessa "finesser", medan andra hjälps mycket av dessa "hjälpmedel". Nedan följer faktorer då det är extra viktigt att prova ut skor som passar dig och ditt löpsteg:

  • Ju längre tid du löper och ju högre intensitet du löper med, desto viktigare är det med bra skor. Detta eftersom du då utsätter kroppen för större belastning.
  • Har du problem med fötter, knän eller någon annanstans i kroppen är det extra viktigt att prova ut skor som passar dina förutsättningar
  • Pronerar eller supinerar du väldigt i din fotisättning är det mycket viktigt att skaffa skor som passar din fot, för att udvika obalans i kroppen.
  • Landar du på hälen har du dämpningen större betydelse än för en person som landar på framfoten.

Barfotalöpning

Nedan följer fördelar som kommer av att springa med barfotaskor:

  • Du tränar upp muskler i fot och underben på ett bättre sätt än vid användande av dämpad sko, eftesom kroppen "tvingas" parera utan stöd av uppbyggd sko
  • Du tränar upp ett lättare, mer naturligt och ekonomiskt löpsteg, eftersom du landar mer på framfoten och markkontakten därmed blir kortare.

Är du intresserad av att veta mer om barfotalöpning kan jag rekommendera följande länk http://beta.marathon.se/inspiration/myter-och-sanningar-om-barfotal%C3%B6pning

 

Hur foten skall landa

Det finns nästan lika många löpstilar som det finns löpare och det är svårt att ge några generella råd som passar alla, utan det gäller att anpassa sin löpstil efter sina fysiologiska förutsättningar. Nedan följer några råd jag kan ge gällande fotisättning:

  • Undvik att ta för långa steg, utan försök att landa under, eller straxt framför kroppen. Landar du för långt fram så uppstår initialt en bromsande fas som är till nackdel för dig.
  • Huruvida du skall landa på häl eller framfot beror både på dina fysiologiska förutsättningar och på vilken fart du håller. Vill du  öka farten bör du landa mer på framfoten för att få ett explosivare och snabbare steg. Detta kan dock vara problematiskt vid längre distanser eftersom framfotalöpning initialt ger mer belastning på foten och underbenet. Fotledsproblem och krampande vader kan uppstå. Framfotallöpning bör således introduceras försiktigt, kombinerat med styrketräning av fot och underben.

Är du intresserad av att lära dig få ett lättare, mer naturligt och explosivare löpsteg, så är du välkommen att kontakta mig för löpträning.

 

Dämpade löparskor eller barfotaskor?

Nedan följer mina rekommendationer för dig som är intresserad av barfotalöpning och funderar på om du skall kasta dina dämpade löparskor:

  • Eftersom du använt skor i större delen av ditt liv så är inte dina fötter vana vid den belastningen som initialt uppstår på kroppen vid barfotalöpning. Du bör därför introducera nyttjande av barfotaskor försiktigt. Till en början kanske endast gå i lite då och då i vardagen.
  • Behåll dina dämpade skor för att använda vid dina längre och intensivare löppass.
  • Istället för att ta det dramatiska steget från dämpade skor till barfotaskor, kan du istället börja med att skaffa ett par lättviktskor med tunnare sula.

Hoppas dessa "svar" har varit till belåtenhet, trots att det inte finns några absoluta sanningar. Det handlar om att lära känna sin egen kropp och testa vad som funkar för dig

 

Lycka till!

 

 

 

 

 

 

Kommentera gärna inlägget:

Bloggarkiv