Pers med över 3min på KK-joggen!

Jag kan inte vara annat än helnöjd med min prestation på KK-joggens kvartsmara (10549 meter). Jag lyckades knäcka mitt personliga rekord på banan med 3min 3sek!

 

När jag i maj påbörjade min specialträning inför detta lopp hade jag som målsättning att komma i mål på en tid under 42 minuter (och under träningsperioden genomförde jag min fartträning i tempot 3:50 min/km för att lära kroppen att hålla ett bättre tempo än vad som skulle krävas under loppet).

 

När jag stod på startlinjen var jag tveksam till om jag skulle klara 42 min eftersom tempot känts väldigt tufft under träning samt att benen fortfarande kändes tunga efter triathlontävlingen två dagar tidigare. Dessutom gjorde inte ösregnet, haglet och åskvädret förutsättningarna bättre. Jag bestämde mig då för att jag skulle vara nöjd om jag klarade mig under 43min.

 

När startskottet slutligen ljöd (efter sju min väntan i hällregn/hagelskur/åska) kändes benen plötsligt som spänstiga fjädrar samtidigt som andningen kändes lugn trots högre tempo än planerat (det är fantastiskt vilken effekt adrenalinutsöndringen har på kroppen under tävling). Eftersom kroppen kändes så lätt så bestämde jag mig efter 1km löpning att öka tempot ytterligare för att testa hur länge det skulle hålla.

 

Det var en härlig känsla att i spöregn successivt springa förbi löpare efter löpare utan minsta antydan till mjölksyra, trots att jag höll högre tempo än jag vanligtvis klarar av. Självklart bidrog alla hejarrop från publiken till den ökade energinivån.

 

I mål stannade klockan på 40min 48sek (snitthastighet 3:52) och plats 28 - Jag hade slagit personligt rekord med 3min 3sek!

 

Hemligheten bakom denna fantastiska utveckling är att jag under vår och sommar haft stort fokus på löpteknik och fartträning. Mitt löpsteg har blivit oerhört mycket lättare och mer ekonomiskt. Det finns således väldigt mycket att vinna på att träna sig till ett bättre löpsteg.

 

Nästa motionslopp för mig är Axa Stockholm triathlon 21/8, där jag skall ställa upp i Olympisk distans (1500m simning, 40km cykling, 10km löpning). Målet är att klara distansen på 3h 20min.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-