Första passet över 20km

Minusgraderna har äntligen kommit tillbaka, samtidigt som solen tittar fram - utmärkta förutsättningar för att genomföra mitt första skidpass för säsongen som är längre än 20km.

 

Vid Båsenberga golfbana möttes jag av stålande sol, - 5 grader i luften samt fantastiskt välpreparerade skidspår. Blev ordentligt taggad och fick omgående bekräftat att jag valt rätt valla för dagen, genom att undvika klister. Skidspåren var hårda och frusna, men absolut inte isiga.

 

Jag hade tre fokuspunkter och syften med detta skidpass

  • lära och anpassa kroppen att arbeta under en längre kontinuerlig tidsperiod - ca 1 1/2 timme
  • Förbättra kroppens förmåga att använda fett som energikälla istället för kolhydrater - därför åt jag en mindre frukost 4 innan passet och undvek att fylla på energi under passet
  • Träna stakåkning (eftersom jag blivit tipsad om att det framförallt är stakning som gäller under Vasaloppet) - lämpligt att göra på en golfbana eftersom terrängen där är relativt flack

 

Första 7 km gick fantastiskt lätt i de snabba spåren. Sen kom den beryktade väggen, dvs när glykogenlagren (kolhydraterna) i musklerna började ta slut. Nu fick fettförbränningen börja jobba på allvar, vilket gjorde såväl armar och ben rejält stumma. Detta var väntat och gjorde inget eftersom jag inte hade någon Petter Northug som jagade mig, utan det var ju ett av målen att nå väggen. Fick sänka tempot och mala på de resterande 13 km. Gissa om jag var trött, nöjd och lycklig efter att ha genomfört detta härliga skidpass?!

 

Nu är det 5 veckor kvar tills jag ska köra Halvvasans 45 km. En veckas influensa samt en veckas slaskväder innebär att jag ligger lite efter planerat träningsupplägg. Tanken var från början att jag skulle ha genomfört ett pass på över 40 km innan tävlingen. Målet är nu istället att jag veckan innan skall ha kört ett pass på minst 35 km. Sista milen klarar jag av på ren målmedvetenhet på tävlingsdagen. Träningsupplägget för distanspassen kommande veckor kommer att vara:

  • vecka 4 - 23 km
  • vecka 5 - 27 km
  • vecka 6 - 30 km
  • vecka 7 - 33 km
  • vecka 8 - 35 km

Härligt med en vit skid-vinter! //Daniel

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-